Nazwa gry: Kaboom!
Rok produkcji: 1983
Autor: Larry Kaplan, Paul Willson
Firma:
Typ: zrêczno¶ciowa
Spis Tre¶ci:
- Opis gry
- Konfiguracja gry
- Uruchamianie
- Sterowanie
- Zasady
- Elementy
- Koniec gry
- Znane mi b³êdy wystêpuj±ce w grze
- Jak graæ
- High Score
- Sk±d ¶ci±gn±æ
Opis gry:
Prosta gra zrêczno¶ciowa polegaj±ca na zbijaniu paletkami bomb zrzucanych
przez bandytê (terrorystê?) . Gra jest bardzo wci±gaj±ca i zapewnia zabawê na kilka godzin
Objêto¶ciowo jest mala a grafika nie uderza po oczach.
Konfiguracja gry:
Po za³adowaniu gry mo¿emy j± skonfigurowaæ klawiszami SELECT i OPTION. Klawiszem
SELECT wybieramy tryb rozgrywki i ilo¶æ graczy. Oto zestawione tryby rozgrywki prze³±czane klawiszem SELECT:
lp | ilo¶æ graczy | tryb rozgrywki | wybór konfiguracji gracza |
1 | 1 gracz | normalny | pierwszego |
2 | 2 graczy | normalny | pierwszego |
3 | 2 graczy | normalny | drugiego |
4 | 2 graczy | pitch & catch | pierwszego |
5 | 2 graczy | pitch & catch | drugiego |
W rozgrywce mo¿e uczestniczyæ jeden lub dwoje graczy. W trybie rozgrywki normalnym
bandyt± steruje komputer a paletkami gracz (lub gracze). je¿eli pierwszy gracz skusi
to wtedy traci ¿ycie i grê zaczyna gracz drugi , i tak na zmianê do wyczerpania siê paletek.
W trybie rozgrywki pitch & catch , gracze graj± razem , czyli gracz numer jeden steruje paletkami
a gracz numer dwa steruje bandyta. Gdy gracz pierwszy skusi to traci paletkê i nastepuje zmiana ról,
gracz pierwszy steruje bandyt± a gracz drugi paletkami. Zmiany nastepuj± do czasu utracenia wszystkich paletek.
Przyciskiem OPTIONS wybieramy natomiast wielko¶æ paletek dla danego gracza i kontroler jakim maj± siê gracze poslugiwaæ:
1 |
|
Sterowanie paddle'em i paletka du¿a |
2 |
|
Sterowanie joystick'iem i paletka du¿a |
3 |
|
Sterowanie joystick'iem i paletka ma³a |
4 |
|
Sterowanie paddle'em i paletka ma³a |
Uruchamianie:
Grê uruchamiamy wciskaj±c przycisk START.
Sterowanie:
Paletkami lub bandyt± sterujemy za pomoc± joystick'a lub paddle'a, mo¿liwe s± tylko ruchy w prawo lub w lewo.
Dodatkowo gdy sterujemy paletkami , przyciskiem FIRE w joystick'u (paddle'u) zg³aszamy gotowo¶æ do
odebrania nastêpnej serii bomb (gotowo¶æ na rozpoczêcie nastepnej planszy).
Zasady:
Jak w innych grach tego typu celem i tej gry jest uzbieranie jak najwiêkszej ilo¶ci punktów.
Robimy to zbijajac paletkami bomby , ktore zrzuca bandyta. Opuszczenie choæby jednej bomby powoduje
wybuch wszystkich bomb aktualnie znajdujacych siê na planszy , strate jednej paletki (tej po³o¿onej najni¿ej) i
cofniecie o jedn± planszê do tylu. W planszy tej wtedy jest wypuszczana polowa bomb , ktore normalnie wypuszcza bandyta.
Zebranie wszystkich bomb , które bandyta wypu¶ci w danej planszy powoduje przej¶cie do planszy nastêpnej. Wyj±tkiem jest plansza nr 8,
czyli ostatnia. Po jej przej¶ciu (co nie jest bynajmniej ³atwe) nastêpna plansza tez jest plansz± nr 8.
Plansze ró¿ni± siê szybko¶ci± spadaj±cych bomb (im wy¿sza plansza tym szybciej),
ich ilo¶ci±(im wy¿sza, tym wiêcej), gêsto¶ci± ich spadania (co druga plansza ma gêsto¶æ
spadania bomb dwa razy wiêksz± od normalnej) a tak¿e ilo¶ci± punktów które
siê dostaje za zbicie bomby (ilo¶æ punktów za jedn± bombê równa siê numerowi planszy w której jeste¶).
Dane te zebra³em w tabeli:
aktualna plansza |
punkty za jedn± bombê |
ilo¶æ zrzucanych bomb |
ilo¶æ zrzucanych bomb po stracie paletki |
maksymalna ilo¶æ punktów do zdobycia w danej planszy |
gêsto¶æ spadania bomb |
prêdko¶æ spadaj±cych bomb |
1 |
1 |
10 |
5 |
10 |
pojedyncza |
ma³a |
2 |
2 |
20 |
10 |
40 |
podwójna |
ma³a |
3 |
3 |
30 |
15 |
90 |
pojedyncza |
¶rednia |
4 |
4 |
40 |
20 |
160 |
podwójna |
¶rednia |
5 |
5 |
50 |
25 |
250 |
pojedyncza |
du¿a |
6 |
6 |
75 |
38 |
450 |
podwójna |
du¿a |
7 |
7 |
100 |
50 |
700 |
pojedyncza |
bardzo du¿a |
8 |
8 |
150 |
- |
1200 |
podwójna |
bardzo du¿a |
Wraz ze zmian± szybko¶ci spadania bomb zmienia siê tak¿e szybko¶æ poruszania siê paletki i bandyty.
Gdy w grze uzbieramy wielokrotno¶æ 1000 (czyli 1000,2000,3000,4000,itd.) punktów dostajemy wtedy dodatkow± paletke,
ale tylko wtedy kiedy mamy mniej ni¿ 3 paletki (gdy mamy trzy paletki nie dostajemy dodatkowej).
Elementy:
- to jest ten z³y cz³owiek który zrzuca bomby
- paletki którymi sterujesz
- bomba , lepiej je wszystkie zbieraæ
Koniec gry:
Gre koñczymy wtedy, kiedy stracimy ostatni± paletkê i je¿eli jeste¶my wystarczaj±co dobrzy, mo¿emy siê wpisac do listy najlepszych (czyli High Score).
Wyj±tkiem jest sytuacja kiedy gramy w trybie pitch & catch (punkty s± wtedy wy¶wietlone w kolorze fioletowym , oznacza to ¿e nie mo¿emy siê wpisaæ do High Score).
Powód jest prosty, gdy gramy w tym trybie mo¿emy sobie nabiæ dowoln± ilo¶æ punktów, wystarczy tylko mieæ joystick z autofire'em,
ustawiæ paletki pod bandyt±, w³±czyæ autofire, i ogl±daæ
jak siê punkty nabijaj± w zawrotnym tempie.
Do High Score zapisujemy siê za pomoc± trzyliterowego inicja³u, którego litery wybieramy poruszaj±c joystick'iem (paddle'em) w prawo i lewo, a wybór litery potwierdzamy Fire'em.
W High Score wy¶wietlone s± inicjaly trzech najlepszych graczy.
Znane mi b³êdy wystêpuj±ce w grze:
Aktualnie znam tylko jeden bug istniej±cy w grze:
1)W planszach 7 i 8 mo¿e czasem doj¶æ do przepuszczenia bomby z winy programu.
Dzieje siê to na skutek nie do koñca dobrych procedur sprawdzaj±cych zderzenia, które nie sprawdzaj± siê przy
du¿ej szybko¶ci spadaj±cych bomb i du¿ej szybko¶ci poruszaj±cej siê paletki.
Jak graæ:
Najlepszym sposobem jest wg mnie przepuszczanie specjalnie bomby zaraz przed zdobyciem wielokrotno¶ci 1000 punktów (skucha przy 900p,1900p,2900p,itd.).
Cofamy siê wtedy do poprzedniej planszy która jest ³atwiejsza i nabijamy sobie dodatkowo kilka punktów, no i odzyskujemy w krótkim czasie stracon± paletkê.
High Score:
Je¿eli gra³es w t± grê i uzyska³es du¿± ilo¶æ punktów, prze¶lij mi e-maila ze swoim nickiem i screenem z tej gry, udowadniaj±cym ilo¶æ zdobytych punktów
(wierzê w dobr± wolê internautów i w ich czyste sumienie, poniewa¿ nie mam niestety mo¿liwo¶ci sprawdzenia jaki jest prawdziwy rekord internauty, wiêc please, nie oszukujcie).
Minimalny pu³ap w tej grze to 3000 punktów.
Sk±d ¶ci±gn±æ:
Plik wykonywalny XEX: |
kaboom.xex |
4 KB |
Obraz dysku ATR: |
brak |
- |
Muzyka z gry SAP: |
brak |
- |
Pozdrawiam Adept Zap
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Wpisy niecenzuralne,
nie na temat będą usuwane, a ich autorzy mogą być pozbawiani możliwości dodawania komentarzy.
Szczegółowy regulamin do wglądu w siedzibie redakcji. :)
|